j

Historisk enighet om ny fastlandsforbindelse

Kommunestyrene i Færder, Tønsberg og fylkestinget har med overveldende flertall blitt enige om ny fastlandsforbindelse for folk på øyene.

12. mai vedtok Færder kommunestyre, med stemmene til Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og KrF, å igangsette arbeidet med å bygge en 2-felts fastlandsforbindelse fra Ramberg til Smørberg over Vestfjorden. 

– Nå er vi enige i Færder, og vi er kjempefornøyde både med løsningen og at vi faktisk kommer et stort skritt videre i realiseringen av denne fastlandsforbindelsen, sa Færder-ordfører Jon Sanness Andersen (Ap).

Den 19. mai fulgte flertall, med Arbeiderpartiet i spissen, i fylkestinget og Tønsberg kommunestyre etter.

Vedtakene de folkevalgte samlet seg om, dreier seg om tre punkter om videre prosess for bypakke Tønsberg og fastlandsforbindelsen:

1) Fastlandsforbindelsen optimaliseres og bygges fortrinnsvis som en 2-feltløsning for å redusere økonomiske kostnader, klimakostnader og bompengebelastning for innbyggerne2) Overordnet styringsgruppe i Bypakke Tønsberg-regionen får forelagt en oppdatert gjennomførings- og prosjektplan våren 20213) Øst-alternativet utredes ikke videre

– Nå kan vi jobbe videre med optimaliseringen av løsningen, som i realiteten er en nedskalering av det opprinnelige vedtaket om firefeltsvei. Det er godt å vite at alle partene snakker godt sammen og vil komme til å fatte det samme vedtaket, slik at vi nå kan gå framover i prosessen, sier ordføreren.

I fylkestinget forsvarte Arbeiderpartiets to representanter fra Færder fastlandsforbindelsen som et viktig miljøprosjekt for regionen:

– Å se bypakke Tønsberg som å bygge en bru, er å se skogen for bare trær. Bypakke Tønsberg er den viktigste infrastruktursatsningen i regionen på mange tiår, sa Fabian Wahl Sandvold (Ap), og pekte på miljøfordelene ved å lede biltrafikken utenom sentrumsområdene i Tønsberg og på Teie.

Steinar Gullvåg (Ap) trakk fram fastlandsforbindelsens forutsetning for bypakkas satsning på kollektivtransport:

– Å gå inn for mindretallets forslag – ikke å gjøre noe – har også miljøkonsekvenser. Uten bompenger får vi ikke til en styrking av kollektivtrafikken, advarte Steinar Gullvåg (Ap).